פיתוח צוות ניהול ביניים: אומנות הטיפוח המתמשך

 


פיתוח צוות ניהול ביניים: אומנות הטיפוח המתמשך
מאת: דקלה ארז

מעדיפים להאזין לפודקאסט על המאמר (באנגלית)? - לחצו כאן

בשנים האחרונות מצאתי את עצמי עוסקת בבנייה ופיתוח של צוותי ניהול ביניים, מסע מרתק ומאתגר שחשף בפניי את נבכי הנפש האנושית ואת הדינמיקה המורכבת של עבודת צוות. האפשרות להיות חלק מצוות ניהול מהווה לרוב מוטיבציה אדירה עבור עובדים, אך לעיתים, הכישורים שהובילו אותם עד הלום אינם מספיקים כדי להצליח בתפקיד החדש. כאן נכנס לתמונה תהליך הפיתוח, שמטרתו להקנות כלים חדשים ולסייע בגיבוש זהות ניהולית.

אני אוהבת להמשיל את התהליך לשינוי תזונתי, בשונה מדיאטה חולפת. דיאטה, מטבעה, היא זמנית ומתבססת על כוח רצון ומוטיבציה חיצונית. לעומת זאת, שינוי תזונתי אמיתי הוא עמוק ומתמשך, ונובע משינוי תפיסתי ואימוץ הרגלים חדשים. כך גם בפיתוח צוותים: עלינו לעבור משלב ה"דיאטה", שבו אנו מתמקדים בהקניית כלים טכניים, לשלב ה"שינוי התזונתי", שבו אנו מטמיעים דפוסי חשיבה חדשים ויוצרים תרבות ניהולית משותפת.

אתגרי המעבר לניהול: ניתוח מקרה בבית ספר.

בבית הספר שבו עבדתי, צוות הניהול כלל סגניות ורכזות בעלות ניסיון רב בתחום החינוך, אך מעט ניסיון בניהול צוותים. בתחילת הדרך, נתקלתי בחשש משינוי ורצון גדול להוכיח את עצמן בתפקיד החדש. חלק מהחברות בצוות היו רגילות לעבוד באופן עצמאי, ציפו שצוותי העבודה שלהן יהיו מחויבים לתפקיד כפי שהן עצמן היו והתקשו לקבל מוטיבציות אחרות או מחויבות רופפת. עם זאת חשו גם קושי לנהל, ממקום של סמכות, צוות שעד לפני רגע היו חלק ממנו, או נשים בצוות שלא קיבלו את מינוין לתפקיד. בנוסף חלק מחברות הצוות הניהולי לא הכירו לעומק זו את זו, והתקשו לפעול בפתיחות ובשקיפות נטולת שיפוטיות במטרה לייצר עבודה משותפת ומתואמת. אחרות התקשו לשחרר דפוסי חשיבה ישנים ולפתח מיומנויות של הקשבה ודיאלוג.

הבנתי שהמפתח להצלחה הוא ליצור סביבה בטוחה ותומכת, שבה חברות הצוות יוכלו להתנסות וללמוד מטעויות. התחלנו בסדנאות שעסקו בתפיסת תפקיד ובהגדרות תפקיד, כדי ליצור בהירות לגבי הציפיות והאחריות של כל אחת. המשכנו בסדנאות שעסקו במיומנויות שכנוע והשפעה, ובמיומנויות ניהול עובדים, כדי להקנות כלים פרקטיים להתמודדות עם אתגרים ניהוליים.

אחד הכלים המשמעותיים ביותר שהשתמשתי בהם היה משוב בונה. יצרתי מנגנון למתן וקבלת משוב ותרגילים לפיתוח הקשבה, לעצמי ולחברותי לצוות, שאפשר לחברות הצוות ללמוד אחת מהשנייה ולשפר את ביצועיהן. לדוגמה, לאחר אחת הסדנאות, אחת הסגניות קיבלה משוב על כך שהיא נוטה להשתלט על שיחות ולמנוע מאחרות להביע את דעתן. בעקבות המשוב, היא החלה להקדיש יותר תשומת לב להקשבה ולעידוד השתתפות של אחרות, וראיתי שיפור ניכר בתקשורת שלה עם הצוות.

בנוסף, הקפדתי ליצור הזדמנויות לגיבוש הצוות ולבניית יחסים אישיים. ארגנו פעילויות חברתיות, כמו מפגשים אחר הצהריים בבתים של נשות הצוות, ישיבות באווירה אחרת מחוץ למשרדים, וקיימתי איתן גם מפגשים בלתי פורמליים שבהם יכולנו לדבר על נושאים שאינם קשורים לעבודה. לדוגמה, באחד הטיולים, גיליתי ששתיים מהרכזות חולקות תחביב משותף, וזה חיזק את הקשר ביניהן.

עם הזמן, ראיתי שינוי משמעותי בצוות. חברות הצוות החלו לשתף פעולה בצורה טובה יותר, להקשיב אחת לשנייה, ולתמוך אחת בשנייה. הן פיתחו תחושת שייכות חזקה לצוות, וראו את עצמן כחלק מיחידה אחת. לדוגמה, באחת הישיבות, אחת הרכזות הציעה רעיון חדש לשיפור תהליך העבודה. במקום תחרותיות, כפי שהיה קורה בעבר כאשר רכזות אחרות היו ממהרות לספר כיצד תהליכי העבודה אצלן טובים ומדויקים, התפתחה הקשבה, שאלו שאלות, והציעו דרכים להתמודדות עם התנגדויות בצוות.

התהליך לא היה קל, ודרש סבלנות והתמדה. אך בסופו של דבר, הצלחנו ליצור צוות ניהול ביניים חזק ומגובש, שהוביל לשיפור משמעותי בתפקוד בית הספר. בסיום התהליך עזבתי את הצוות בתחושת סיפוק, אך כשנפגשתי עם הצוות לאחר כשנה ניכר כי היעדר תחזוקה שוטפת לאחר סיום התהליך, הוביל לירידה בתחושת השייכות ובאפקטיביות הצוות.
גיליתי אצלן געגוע למפגשים שלנו ולתחושת השותפות שהם ייצרו. שגרת העבודה השתנתה לאחר שהצוות הגיע למקום טוב והמפגשים התקופתיים הופסקו. במקומם ניתן יותר זמן לכל רכזת עם הצוותים שלה. כתוצאה מכך הקשר בין הרכזות החל להתרופף והן חוו תחושת בדידות בתפקיד. רמת הסנכרון בפעילותן ירדה וכתוצאה מכך נוצרה תחושה שכל אחת מהן מושכת את הארגון למקום אחר.
חשוב להבין, תחושות של שייכות ומחוברות קשורות לתהליכים מתמשכים שאין להם נקודת סיום, יש להמשיך בעקביות ובהתמדה לטפח אותן וחשוב להמשיך ולהשקיע בצוות גם כאשר הוא מגיע ליעדו על מנת למנוע ירידה ברמת השותפות ומכאן ירידה באפקטיביות.

פיתוח צוות ניהול ביניים הוא מסע מורכב אך מתגמל. על ידי אימוץ גישה הוליסטית, יצירת סביבה תומכת ומתן כלים פרקטיים, נוכל לסייע לצוותים לממש את הפוטנציאל שלהם ולהוביל לשינוי ארגוני משמעותי.

 

התמונה נוצרה באמצעות בינה מלאכותית (Gemini 2025)


                    

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

גאונות במקום העבודה – לא מה שחשבתם

אשמה במקום העבודה: זיהוי והתמודדות